Sök evenemang

Ti On To Fre
18192021222324
25262728123
45678910
11121314151617

Barnevenemang

Britta Marakatt-Labba

Historia i stygn.

Vernissage och konstnärssamtal onsdag 30.1 kl. 18–20.


Kohta har den stora glädjen annonsera den första separatutställningen i Finland av Britta Marakatt-Labba, född 1951 i Idivuoma, i den del av Sápmi som lyder under Sverige. Hon är troligtvis Sveriges mest eftertraktade konstnär just nu.

Under hösten har hon, bland annat, deltagit i uppmärksammade grupputställningar i Bonniers Konsthall och Moderna Museet i Stockholm, och hennes retrospektiv i Lunds konsthall, Historia i stygn, blev välvilligt mottagen av kritikerkåren och var dessutom utomordentligt välbesökt. En kompaktare version av den a utställning, med verk producerade mellan 1968 och 2019, kommer nu att visas i Kohta, och senare denna vår i Västerbottens Museum i Umeå.

Många som besökte documenta 14 imponerades och berördes av Marakatt-Labbas medryckande bildspråk och berättarkonst. I Aten visade hon mindre textila bilder, och ett par av dessa – Mátki (Färden, 1985) and Oaiveskálžžut (Skallarna, 2009) – kommer också att ingå i Kohtas utställning. I Kassel dominerades documenta-Halle av hennes 24 meter långa Historjá (Historia): en storslagen fris som påminner oss om att just denna historia – om hennes eget folk – medvetet hållits osynlig.

I Kohta kommer blyertsskisser till figurerna i Historjá att ställas ut, tillsammans med andra viktiga verk som visar varför det är meningsfullt att kalla Marakatt-Labba en samtida historiemålare – fastän hennes bilder inte är målade utan oftast broderade, och fastän de utgår från muntlig tradition hellre än nedskriven kunskap.

Garjját (Kråkorna, 1981) och Johtin (Flytten, 2016) är goda exempel. Det förra verket – här visat som blyertsskiss och litografi – skildrar protesterna mot utbyggnaden av Alta-älven i Finnmark i början av åttiotalet, vid en tid då även de samiska konstnärerna organiserade sig. Det senare kartlägger hur gruvdriften tvingat fram en flytt av hela stadskärnan i Kiruna (Gieron på nordsamiska, Kiiruna på meänkieli), en stad som i sig själv representerar den koloniala resursutvinningen i Sápmi. Lägger man därtill verk som Vuovde suddje eallima (Skogen skyddar liv, 1987–88) eller Máilmmiviidosaš liegganeapmi (Global uppvärmning, 2009), vilket vi gör i utställningen, framträder bilden av ett konstnärskap där samhälleligt tänkande och miljöaktivism förenas med uppfinningsrika bildlösningar och tvärtom.

Under senare år har Marakatt-Labba börjat infoga sina bilder i tredimensionella installationer, en form för artikulation som förtydligar deras berättande och suggestiva kraft. Kohtas besökare kommer att mötas av Uksa (Dörren, 2012), där hon låtit viktiga delar av en lavvu, det traditionella samiska flyttbara hemmet – två dörrar och en härd i vars stenar betydelsefulla samiska ortsnamn har graverats – möta två av sina tidiga fotografier: av en kvinna i ett övergångstillstånd, på väg igenom samma slags textila dörr som förstärkts med spjälar av trä.

Ni har säkert redan lagt märke till att vi valt att ange alla verktitlar på nordsamiska, Marakatt-Labbas modersmål. Detta är vårt blygsamma bidrag till det som ibland kallas ”språkekologi”. Språk som för en tynande tillvaro eller rentav är på väg att försvinna (vilket dessvärre är fallet med sydsamiskan) bör ges största möjliga synlighet inom ”majoritetssamhällets” olika domäner.

Hos Marakatt-Labba är det inte bara tematiken och seendet som anknyter till den samiska verkligheten och kulturen utan också det textila uttrycket: broderiet, applikationen. Hennes konst har många beröringspunkter med det som på nordsamiska kallas duodji (brukskonst, formgivning). Hennes broderade bildberättelser är, med andra ord, politiska på olika sätt och i olika dimensioner. De ifrågasätter och utvidgar konstbegreppet. De återupprättar nästan utplånade minnen, kritiserar förhållanden i samtiden och förutspår och varnar för vad som kan komma att hända i hennes hemland – inte minst nu när årsmedeltemperaturen hotar att stiga med ett antal grader.

Ett varmt tack till Britta Marakatt-Labba för hennes engagemang i utställningen och till alla långivarna. Förutom konstnären själv har följande institutioner och privatpersoner lånat ut sina verk till utställningen: Folkets hus och parker, Stockholm; Kiruna kommun; Lindbergs Konst & Ramar, Luleå, och privatsamlare bland deras kunder; Luleå kommun; Museum Anna Nordlander, Skellefteå; Region Norrbottens museum, Luleå; RiddoDuottarMuseat, Karasjok; Sameskolstyrelsen, Kiruna; Umeå kommun; Umeå universitet; Egil Utsi, Karasjok.


Utställningen är organiserad av Kohta i samarbete med Lunds konsthall och Västerbottens Museum.

Tidpunkter
Under tiden 31.1-17.3.2019
to kl 12-18 fre kl 12-18 kl 12-16 kl 12-16 on kl 12-18
Typ av evenemang
Plats
Kohta
Verkstadsgatan 2 B, bgd 7, 3.
00580 Helsingfors

Mest visade

Våra tips