Sök evenemang

Ti On To Fre
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021

Simryn Gill

Evenemanget har redan ägt rum.
Arvostele
Arvostelujen keskiarvo : 0/5 (0 ääntä)

Vernissage onsdag 9.5 kl. 18–20. Konstnärssamtal med Simryn Gill och kuratorn Anders Kreuger innan vernissagen kl. 17–18.

Simryn Gill (född 1959 i Singapore) bor i Sydney, Australien, och Port Dickson, Malaysia. Den finländska publiken kommer att minnas hennes två utställningar i Museet för Nutidskonst Kiasma: solopresentationen 1998 av arbetet Self-Seeds (nu i Kiasmas samling) och deltagandet i grupputställningen Sex vägar till Himalaya 2000.

Under senare år har hon ställt ut i Lunds konsthall 2017, Konstmuseet i Gent 2016 och NTU CCA Singapore 2015, och dessutom på Venedigbiennalen 2013 (som Australiens representant) och dOCUMENTA (13) 2012.

Gill samlar och skapar föremål, fotograferar, skriver och experimenterar med olika trycktekniker. Hennes arbeten återspeglar olika synsätt på papper: som underlag för bilder, som material för föremål, som vittnesbörd om sönderfall och förmultning.

I Kohta visas verk ur två olika serier. Naga Doodles (2017) är en omfattande serie tryck med trycksvärta på olika japanska papperssorter, med fläckar av ormblod här och där. Ett urval av dessa har nålats upp på väggarna i det större utställningsutrymmet, medan ett hundratal fotografier ur serien Sun Pictures (2013) visas på vitrinbord i det mindre utrymmet.

Naga är sanskrit och betyder ”ormgud” i de indiska religionerna. Ormkulten förekommer i hela Sydostasien, och Gill har valt att använda ordet i titeln för sin bildserie:

”På malajiska betyder naga drake. Det mytiska, heliga och zoologiska strålar samman i detta begrepp. Jag har alltid varit vagt medveten om de överkörda ormarna på våra vägar, men jag uppmärksammade dem först nyligen, när jag körde bil tillsammans med en vän som vet mycket om ormar. Han visade mig en kobra som just blivit överkörd av motorcykeln framför oss, och vi stannade och tog den med oss i bagageluckan.

Eftersom jag höll på att trycka så intensivt just då gjorde jag ett avtryck av kobran när vi kommit tillbaka till ateljén. Detta fick mig att minnas hur jag några år tidigare hade gjort liknande avtryck av fiskar köpta på marknaden. Ormarna jag samlar in är mer eller mindre tillplattade; det var så jag kom att betrakta dem som ’tryckbara’. När jag nu ser dem på vägarna tänker jag på dem som färdiga, upphittade teckningar. Tankspridda teckningar.”

Dessa tryck illustrerar (d.v.s. ”sprider ljus över”) vad det innebär att ta ett avtryck, på samma sätt som Gills olika fotografiska serier. Och liksom Naga Doodles, men med andra medel, gestaltar den andra serien i utställningen, Sun Pictures, vår erfarenhet av kartläggande och vårt kartläggande av erfarenhet.

”För några år sedan åkte jag till nordvästra Australien, där kontinenten blickar ut mot Indiska oceanen. Varje dag under par veckor vandrade jag med tidvattnet när det drog sig undan – hela tiden en liten bit närmare det som ligger på andra sidan. Jag samlade två sorters snäckskal som sköljts upp på stranden och tog dessa bilder av solen, med alla de olika sorters film jag hade i min ägo: en del av dem tillverkades inte ens längre.

När jag kom tillbaka till Sydney sade hon som gör mina förstoringar: ”De här bilderna är så tråkiga; vad ska jag göra med dem? De är ju bara upprepningar!” Men jag sade till henne: ”Jag vill att du ska trycka dem alla. Gå bara igenom dina lådor och använd alla papper som blivit över. Allt du kan hitta. Precis som jag använde all överbliven film för att ta dem.” Därför blev verket en så fysisk manifestation av slump och likhet, vilket är ytterligare en bild av dokumentation som avtryck.”



Utställningen är organiserad av Kohta, och Simryn Gills arbeten visas med benäget tillstånd av Jhaveri Contemporary i Mumbai, Tracy Wiliams Ltd i New York och Utopia Art Sydney.



Kohta är en ny konsthall för Helsingfors som syftar till att visa samtidskonst utan kompromisser. Den rådgivande styrelsen står för programmet och består av konstnärerna Martti Aiha, Thomas Nyqvist, Nina Roos, Hans Rosenström och Magdalena Åberg, kuratorn Anders Kreuger och filmaren och föreläsaren Richard Misek.



Kohta igångsätts med stöd från EMO-stiftelsen, vars syfte är att stödja konstarterna i Finland. Kohta söker samarbete med och stöd från en rad olika offentliga och privata organisationer i Finland och internationellt och har beviljats bidrag från Helsingfors Stad för programmet under 2018, och dessutom bidrag från Svenska kulturfonden Kohta för sin förmedlande verksamhet, inte minst Kohta Zoom evenemang.

Tidpunkter
Typ av evenemang
Plats
Kohta
Verkstadsgatan 2 B, bgd 7, 3.
00580 Helsingfors

Mest visade

Våra tips